zaterdag 16 juli 2022

Maak regelmatig gebruik van persberichten

Maak regelmatig gebruik van persberichten



    De één zweert er bij, de ander vindt het versturen van persberichten maar zinloos;

    Een persbericht moet net als een advertentie met een paar seconden aandacht trekken;

    Een goed persbericht schrijven is lastig genoeg. Vaak is uitbesteden aan een journalist nog niet zo'n slecht idee.



Verstuur regelmatig persberichten

Een ondernemer kan vaak slecht om de pers heen. En wil dat ook helemaal niet, want de pers kan voor een flinke opsteker in de aandacht en daarmee de omzet zorgen. Zeker de lokale pers is ook vaak best bereid om mee te werken. Maar een goed persbericht schrijven is verre van eenvoudig.

Zijn persberichten nuttig?

Is het sturen van persberichten een nuttige bezigheid? Veel mensen zullen daar een ontkennend antwoord op geven. Er zijn niet zoveel mensen die er positieve ervaringen mee hebben. Maar dat is niet beslist terecht.

Een goed persbericht schrijven is lastig.

Het schrijven van een goed persbericht is gewoon een lastige klus. Je persbericht komt binnen bij mensen die honderden van die dingen krijgen, van hele goede tot bitter slechte. Dat betekent dat jouw persbericht een paar seconden aandacht krijgt en dat in die paar seconden wordt beslist of het de prullenbak (al dan niet digitaal) wordt of dat je persbericht iets meer tijd van leven wordt gegund. Overigens mag je jezelf op de borst kloppen als je dat lukt want het is logisch dat het allergrootste aantal dat wekelijks binnenkomt linea recta naar de prullenbak gaat.

Een persbericht moet aan veel eisen voldoen

Om dat droevige lot te ontlopen moet je persbericht aan heel wat eisen voldoen. Eigenlijk is er maar één goed argument waarom jouw persbericht niet direct in de prullenbak terecht komt en dat is omdat het bij de juiste persoon op het bureau terecht komt. Is dat alles? Nu, misschien is het niet alles maar het is wel een heel belangrijk deel. Natuurlijk speelt de inhoud en het feit of het hier echt nieuws betreft een hele grote rol. Maar dat is echt ondergeschikt aan het bereiken van de juiste persoon.



Wanneer is iets nieuws?


Hoe je een persbericht gaat schrijven vinden we elders in deze serie marketingblogs voor kunstenaars. Want juist een kunstenaar heeft vaak nog wel eens iets te melden, bijvoorbeeld een opening, een tentoonstelling of expositie, een vernissage etc. Nodig trouwens degene waar je het persbericht naar toe stuurt altijd uit. Alle kans dat deze het best leuk vindt om onder het genot van een glaasje of een kop goede koffie eens kennis te komen maken.

Leer goede persberichten te schrijven

Kortom, het goed kunnen schrijven van persberichten en de kunst beheersen om ze op de juiste plek te laten landen is heel belangrijk voor iedereen die wel eens iets te melden heeft. En welke kunstenaar heeft dat niet?

Verschillende visies

Een visie die je nogal eens tegenkomt is dat een redacteur niets meer aan het persbericht behoeft te doen. Dat zou de kans op plaatsen sterk vergroten. Een andere visie is dat je de redacteur van geschikt materiaal moet voorzien zodat hij zijn werk kan doen.

Onderhoud goede contacten met de pers

Waar wel iedereen het over eens is, is het grote belang van goede contacten. Dat betekent nog niet direct een uitnodiging voor wilde feesten maar wel een uitnodiging voor een receptie, een borrel of iets dergelijks, bijvoorbeeld ter ere van het feit waarvoor u een persbericht had uitgezonden.

De aanpak van een goed persbericht

Wat we daarom proberen te doen is het schrijven van een pakkende tekst en het meeleveren van veel achtergrondmateriaal waar een journalist of redacteur naar hartenlust gebruik van kan maken. Laten en we dus eerst maar eens kijken naar een aantal belangrijke tips voor het opstellen van persberichten.

Wees direct, kort en bondig in je persbericht

Maak uw persbericht kort en bondig en kom direct met wat u te melden hebt. Uw voornaamste boodschap moet in de eerste zin staan, liever nog in de kop van het artikel. Geen redacteur gaat een hele lap tekst doorzoeken om te zien wat u nu eigenlijk wilt melden. Voor die tijd ligt uw proza al lang in de prullenbak.

Geen oordeel

Het is niet de bedoeling dat u uw product gaat verkopen. Een persbericht moet nieuws bevatten en geen verkoopverhaal. Daar zijn andere wegen voor. Geef ook geen oordelen als “uniek”, “sensationeel” en dergelijke. Ook dat voegt namelijk niets toe en kan zelfs voor irritatie zorgen. Niet doen dus.

Laat zien dat het een persbericht is

Ga uw tekst voor de redactie niet vermommen als een brief of ander proza. Zet er gewoon met een flinke letter boven dat het hier om een persbericht gaat. Werk met gewoon blanco papier, hooguit een logootje ter herkenning maar geen BTW- KvK en andere hier niet ter zake doende gegevens.

Gebruik tussenkopjes

Uw ingezonden materiaal wordt de eerste keer niet aandachtig gelezen, hooguit doorgescand op opvallende teksten. Zorg daarom dat de kopregel direct de aandacht trekt en voorzie de tekst van opvallende tussenkoppen.

Geef nooit instructies

Ga geen instructies bijvoegen, bijvoorbeeld dat het persbericht in zijn geheel integraal overgenomen moet worden. dat maakt de redactie namelijk zelf wel uit. Wilt u alles in de hand houden, plaats dan een advertentie.

Stuur nooit een begeleidende brief

Uw persbericht moet op zich staan en zichzelf verklaren. Een begeleidende brief is volkomen overbodig en zou dan iets moeten gaan worden als: dit is een persbericht! Lees dit! Ook niet doen dus.

Voeg een noot toe voor de redactie

Onderaan het persbericht kunt u onder een kopje “niet voor publicatie” nog opmerkingen toevoegen voor de redactie, bijvoorbeeld een telefoonnummer waar inlichtingen ingewonnen kunnen worden, een verwijzing naar een website met persinformatie, foto’s en dergelijke. Zorg wel dat er foto’s van een redelijk goede kwaliteit klaar staan om op te halen.

Gebruik geen embargo maar een vriendelijk verzoek

Soms mag nieuws niet te vroeg naar buiten. Een embargo heeft alleen zin als hier een overeenkomst achter ligt maar een redelijke journalist zal zich aan de regels houden.

Adresseer uw persbericht zo gericht mogelijk

Richt u persbericht zoveel mogelijk op de juiste redacteur. Informeer desnoods tevoren even wie dat is. Dat voorkomt dat het rond gaat zwerven om uiteindelijk nergens terecht te komen.

Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje