Gebruik graffiti om te communiceren
De één vindt het allemaal heel vrolijk staan, de ander vindt het puur vandalisme;
|
||
Een middel dat zo omstreden is als graffity, leent zich al snel voor positieve toepassingen;
|
||
Er bestaan verfsoorten die vanzelf weer verdwijnen.
|
Gebruik varianten op graffiti
Graffiti kennen we allemaal. En de reacties zijn meestal verre van positief. Maar het valt wel op, al is dat dan op een negatieve manier. Dit opvallen is natuurlijk wel een aspect waarbij iedere marketeer zich afvraagt of er toch niet iets mee te doen is. Het gebruik van graffiti roept in elk geval reacties op. Is het reclame, kunst of puur vandalisme? het is zeker dat graffiti aspecten van alle drie in zich heeft. En het zal per persoon verschillend zijn wat op een gegeven moment de nadruk krijgt.
Wat verstaan we onder graffiti
Graffiti wekt bij velen direct associaties op met ondergekliederde treinen en metro’s, schuttingen, muren en noem maar op. Dat is ook de meest voorkomende en de meeste afschuw opwekkende variant. Sommige gemeenten kanaliseren dit een beetje en laten redelijk kundige graffitikunstenaars kunst aanbrengen op viaducten en dergelijke. Of het mooi is, is een kwestie van smaak en daar denkt dan ook iedereen anders over.
Is graffiti nu kunst of niet?
De vraag of iets kunst is natuurlijk helemaal niet te beantwoorden als probeert het vakgebied van de esthetica dat al vele eeuwen. Dat moet je niet eens willen proberen. We gaan ons er dan ook helemaal niet aan wagen om deze vraag op het gebied van graffiti te beantwoorden. Wij proberen het niet eens. Maar anderen doen dat wel. De vraag of graffiti kunst is, is volgens de meeste mensen namelijk met een direct NEE te beantwoorden. Totdat ze in een duur tijdschrift of een trendy museum plotseling geconfronteerd worden met het bekende werk van Keith Haring of Banksy. Tja, dat zijn wereldwijd bekende graffiti kunstenaars. Hun werk is miljoenen waard. En dan is het plotseling een andere zaak. Dan is het natuurlijk plotseling wel mooie kunst geworden die veel geld waard is. Waar de overgang ergens ligt? Niemand die het weet.
De relatie van graffiti met reclame
Het bestrijden van graffiti is lastig en duur. En je kunt vaak wel aan de gang blijven. Gemeentes en bedrijven lossen dat tegenwoordig op door zelf voor graffiti te zorgen op geliefde punten. Het is onder graffiti kunstenaars namelijk een soort van ongeschreven wet dat je elkaars kunstwerken niet beschadigt. Zelf iets aanbrengen krijgt daarmee een belangrijke preventieve werking.
Gebruiken van de mogelijkheden
Hebt u een muurtje dat regelmatig wordt beschadigd? Overweeg dan eens reclame aan te laten brengen door een echte graffiti kunstenaar. Dan kan een lelijk verschijnsel plotseling een opkikker van uw pand worden waar u direct de nodige reclame in kunt laten verwerken.
Gebruik van de meer onschuldige variant
En dan hebben we ook nog de meer onschuldige variant die na een flinke regenbui weer verdwenen is. Deze manier om te communiceren wordt duidelijk gebruikt door een jongere leeftijdsgroep om meldingen door te geven, zoals ook hier is gebeurd.
Gebruik graffiti op de stoep
En zo liep ik enkele jaren geleden een ommetje en kwam een op de straat gespoten advertentie tegen van een bar uit de buurt. Dat leek een kwalijk stukje vervuiling van de openbare ruimte. Niet al te positief dus om zo te gaan adverteren.
Maar een paar dagen later was het al bijna verdwenen en na een week was absoluut niet meer te zien dat er ooit iets gezeten had. En u bent niet de enige die dit gebruikt. Bij de gemeenteraadsverkiezingen was bij alle stembureaus op de stoep gespoten dat je daar op de PVDA en Groen Links kon gaan stemmen. De politiek geeft met deze manier van aandacht trekken dus zelf het goede voorbeeld
Celluloselak is lastig te verwijderen
En dan wordt het natuurlijk een ander verhaal dan de graffiti die meestal met allerlei vormen van celluloselak wordt aangebracht met spuitbussen. Die celluloselak is nauwelijks te verwijderen en moet in feite gewoon slijten. Iets dat bij een verticale muur van harde steen of zelfs een constructie van metaal een aardige tijd kan duren. Lang genoeg in elk geval om de nodige onrust bij mensen te geven. Men is hier niet op gesteld.
Zelf verdwijnende verf
Ga eens praten in een feestartikelenwinkel. Die hebben vaak spuitbussen met verf die heel snel weer verdwijnt. Soms alleen al doordat het niet lichtecht is en onder invloed van het UV-licht van de zon weer snel verdwenen is. Dan zijn er best interessante mogelijkheden omdat er niets vernield wordt. Of het daarmee door de autoriteiten is toegestaan is een heel ander verhaal. Maar dat zult je zelf uit moeten zoeken of proberen.
Tot slot
Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com